Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace

Zkrocení makléřů v Čechách

David Krajný vybudoval síť realitek REMAX, která je dnes nejsilnějším hráčem v oboru v Česku.

Vroce 1990 nastoupil do společnosti Wrigley jako její první zaměstnanec v tehdejším Československu. Postupně se David Krajný vypracoval do nejvyšších manažerských pozic: šéfoval pobočkám doma, na Ukrajině a v Moldávii.
Posléze se přesunul na centrálu společnosti v Chicagu jako viceprezident pro marketing. S Wiliamem Wrigleyem III., tehdejším šéfem této rodinné americké firmy, dokonce chodil na fotbal. Před sedmi lety se však rozhodl, že se osamostatní a rozjede vlastní byznys.

„Český trh byl sice v té době už značně saturovaný v oblasti zboží, nicméně ve službách byla a je česká ekonomika stále pozadu za vyspělým světem,“ popisuje důvody svého rozhodnutí. Pustil se konkrétně do realit, protože v tomto oboru, který uspokojuje základní lidské potřeby, viděl velkou příležitost. „Lidé se rodí, umírají, žení, rozvádějí, stěhují... To je obrovský trh,“ vysvětluje. Rozhodl se však nebudovat byznys na zelené louce. „Vsadil jsem na výhody, které poskytuje globální osvědčená značka. Nechtěl jsem podnikat sám, ale pro sebe mít svou vlastní svobodu. Proto jsem se rozhodl pro franšízing,“ říká Krajný.

Za zhruba deset milionů korun koupil master franšízovou licenci od společnosti REMAX, která je jednou z celosvětově nejsilnějších značek v realitním byznysu. Dnes je REMAX s 16procentním podílem nejsilnějším hráčem v Česku. Jeho makléři zprostředkovali v roce 2011 obchody s nemovitostmi zhruba za osmnáct miliard korun, což je o dvě miliardy více než v roce předchozím. Krajného plány do budoucna jsou smělé, 50 až 70 procent tuzemského trhu. Chce se také pustit do revitalizace byznysu v Maďarsku a případně pak využít opci na licenci i pro tento trh.

Získat master licenci pro Česko a Slovensko pro něj nebylo prý příliš obtížné. „Moje předešlá pozice mi dávala dostatečnou kredibilitu, takže rozhodování vlastníků bylo rychlé,“ vzpomíná.

Úroveň českého realitního trhu lze podle Krajného demonstrovat následujícími čísly: v obchodu s nemovitostmi je v tuzemsku 45 procent „samoprodejců“, přičemž v severní Americe je jich pouze pět procent. „Znamená to, že 45 procent lidí tu nedůvěřuje realitním kancelářím. Samozřejmě, tento vysoký poměr se snižuje a je zčásti i dán historicky tím, že Češi byli zvyklí dělat vše sami od opravy karmy, auta, stavby domu až po jeho prodej,“ popisuje Krajný, který si dal za cíl tento stav radikálně změnit.
REMAX tak pro získání důvěry veřejnosti zavedl povinnou certifikaci makléřů v modelu CRM ISO, reklamační řád, ombudsmana či veřejně dostupné hodnocení makléřů přímo zákazníky. Zásadním momentem je však podle něho kvalita lidí, kteří realitní služby poskytují. „Ve vyspělých ekonomikách patří často povolání makléře mezi TOP 10 prestižních povolání. U nás se však často na tuto pozici hlásí i lidé bez potřebných předpokladů a kvalifikace,“ hodnotí podnikatel.

Rozhodl se proto také změnit prestiž tohoto povolání v Česku. Chce toho dosáhnout zvýšením provize z obchodu pro makléře na 80 procent z celkového výdělku z transakce oproti obvyklým 40 až 50 procentům.

Klíčovým faktorem pro fungování franšízy je správný výběr franšízantů, vlastníků jednotlivých poboček. Mezi zájemce o licenci se podle Krajného řadí především podnikatelé, kteří si jsou vědomi, že je daleko snazší uspět na trhu s podporou silné značky než budovat vlastní byznys.

„Typově jde o široké plénum lidí, od úspěšných makléřů přes manažery, kteří se chtěli osvobodit od korporátního politikaření, až po investory, jež chtěli uložit své peníze,“ vypočítává podnikatel, jehož hlavním těžištěm práce pro REMAX je v tuto chvíli vytváření vizí a strategie.

Češi jsou podle něho určitě podnikaví, ale stále jim chybí profesionalita a know-how, které je obvyklé ve vyspělých zemích. „Možná je franšízing v Česku tak úspěšný právě proto, že lidé chtějí dělat na sebe, ale nevědí jak,“ myslí si Krajný.

REMAX

  • Je jednou z největších realitních kanceláří na světě.
  • V ČR má REMAX 120 poboček. V roce 2011 zprostředkoval obchody s nemovitostmi za cca 18 miliard korun.
  • Cena licence se pohybuje od 250 do 550 tisíc korun. Další počáteční investice činí 500 tisíc až 2 miliony Kč.
  • Největší konkurent na trhu MM Reality, z franšízových konceptů pak Century 21.

 

REMAX, 7. 6. 2012, Ekonom - Report - franšízing